Säännöt

Todellisuuden Rajamailla on käytössä Sotahuudosta tutut taistelusäännöt seuraavilla muutoksilla.

Löydät Sotahuudon taistelusäännöt täältä.


Yleiset säännöt:

Panssarisäännöt

  • Taistelija joka käyttää metallista valmistettua panssaria saa jokeripisteen. Jokeripiste tarkoittaa yhtä ylimääräistä panssaripistettä niille alueille, joita metallipanssari suojaa.Ensimmäinen osuma jokeripisteen suojaamalla alueelle poistaa sen.
  • Metallipanssariksi katsotaan kaikki metallista valmistetut panssarit mukaan lukien ketjupanssarit.


Asesäännöt

  • Kaikki Sotahuudon asesäännöissä mainitut asetyypit ovat sallittuja tapahtumassa tässä sääntödokumentissa mainituin poikkeuksin. Asesääntöjen vastaisten aseiden käyttäminen on mahdollista, jos ne ovat turvallisia ja niistä on sovittu järjestäjien kanssa etukäteen. Tätä mahdollisuutta on syytä käyttää tunnelmallisten, hienojen ja siistien aseiden käyttöön, ei peliteknisesti ylivertaisten.
  • Jousiampujat saavat lähtökohtaisesti kantaa taisteluun 15 nuolta. Tapahtumaan voi kuitenkin tuoda enemmän nuolia rikkoutumisten varalla. Taistelijat voivat myös ostaa ylimääräisten nuolten käyttöoikeuden kaupasta.
  • Taistelija saavat lähtökohtaisesti kantaa taisteluun vain 3 heittoasetta. Tapahtumaan voi kuitenkin tuoda enemmän heittoaseita, sillä taistelijat voivat ostaa ylimääräisten heittoaseiden käyttöoikeuden kaupasta.
  • Projektiileja voi käyttää uudelleen taistelun aikana. Taistelija saa kuitenkin käyttää vain omia projektiilejaan. Projektiilit on tarkastettava huolellisesti ennen uudelleenkäyttöä!
  • Sotahuudon sääntöjen vastaisten heittoaseiden halkaisijan täytyy olla vähintään 30cm. Niissä ei saa olla kovaa runkoa.
  • Aseiden maksimipituus on 3,5m.
  • Kilpi ei saa olla halkaisijaltaan suurempi kuin 120cm.
  • Taistelija ei saa käyttää jousen kanssa kilpeä.

Sotahuudon asesääntöjen vastaisten aseiden tekijät voivat olla yhteydessä seuraavin henkilöihin:

  • Turku- Sebastian Icking
  • Helsinki/Espoo/Vantaa- Aleksi “Holtsi” Holtari
  • Kerava/Pk-seutu- Oskari Spåra
  • Tampere- Jani Jousimäki, Lauri Ojala
  • Jyväskylä- Eetu Kinnunen, Leevi Sillanpää
  • Rovaniemi- Heikki Tikkanen
  • Pori- Juho Härkönen

Yllämainitut henkilöt toimivat tapahtuman Sotahuudon asesääntöjen vastaisten aseiden ennakkotarkastajina. Heiltä voit tiedustella onko rakentamasi ase turvallinen ja tapahtuman hengen mukainen. Myös muut pitkänlinjan boffaajat osaavat varmasti neuvoa aseiden rakentamisessa. Tapahtuman järjestäjiin voi olla yhteydessä aseisiin liittyen joko Suomen Boffaajat -discordin kautta tai sähköpostitse todellisuudenrajamailla24@gmail.com.

Jalkaosumasääntö

Jalan menettänyt taistelija voi käyttää menetettyä jalkaa kävelemiseen. Se ei kuitenkaan saa irrota maasta ja sitä täytyy raahata perässä.


Haavaliinat

Jokainen taistelija voi kantaa yhtä haavaliinaa. Haavaliinalla voi parantaa yhden menetetyn raajan joko itseltään tai toiselta taistelijalta. Parannettua raajaa voi käyttää normaalisti.


Maagi- / velhosäännöt

Todellisuuden Rajamaille tapahtumaan voi osallistua taikurina, velhona, noitana tai muuna taikuuden harjoittajana. Taikuuden harjoittajat eivät saa käyttää mitään muuta panssaria kuin kypärää ja heidän ainoa aseensa on yksi yhden käden ase (maksimimitta 110cm). Taikuuden harjoittajien tulee myös pukeutua taikurimaisesti. Saapuessaan tapahtumaan tulee velhokokelaan valita minkä yhden loitsun hän osaa lausua. Loitsujen vaikutus toteutuu taikojan lausuttua loitsurullassa oleva teksti. Tekstin pituus on loitsu kohtainen ja vaihtelee. Heikkoja loitsuja voi taikuri lausua loputtomasti taistelun aikana mutta vahvemmat loitsut on rajoitettu skenaario kohtaisesti. Valittavat heikot aloitus loitsut ovat seuraavat:

  1. Pro Mortuis- kuolleille puhuminen. Taikuri voi kysyä kuolleelta taistelijalta kolme kysymystä, joihin on vastattava totuuden mukaisesti.
  2. Armis amplificationem- panssarin parantaminen. Taikuri voi parantaa toisen pelaajan panssarin mutta ei mahdollisia jokeripisteitä. Loitsu parantaa vain yhden panssarin.
  3. Membrum sanitatem- raajan parantaminen. Taikuri voi parantaa haavoittuneen raajan
  4. Mysticum armorum- taikurin panssari. Taikuri voi antaa itselleen taikapanssarin joka antaa hänelle yhden jokeripisteen. Taikapanssaria ei voi loitsija toiselle taistelijalle.
  5. Vis Ager- näkymätön seinä. Taikuri voi luoda näkymättömän seinän, joka estää muita taistelijoita liikkumasta ja taistelemasta seinän läpi. Taikurin tulee pysyä taika seinän vieressä jotta loitsu pysyy voimissaan. Näkymättömiä seiniä ei voi loitsia alle 2m päässä toisesta seinästä.

Halutessaan parantaa taitojaan voivat taikurit osallistua Surkeen velhokoulun oppitunneille ja saada lisää heikkoja loitsuja käyttöönsä tai parantaa loitsujaan vahvemmiksi versioiksi. Opetus ei tosin ole ilmasta ja siitä täytyy maksa velhokoulun rehtorille. Kerrotaan myös että jossakin Surkeen alueella on piilotettu mahtavia ikiaikaisia loitsuja joilla voi muuttaa taistelun kulkua. Velhokoulun rehtorin kerrotaan tietävän jotain niiden sijainnista.

Kansojen omat erikoissäännöt

Vihernahat

Taistelija saa kantaa kahta ylimääräistä heittoasetta. Yhteensä heittoaseita saa siis olla 5.

Kansan shamaani jakaa taistelijoille elvyttäviä sieniä. Siirryttyään taistelun ulkopuolelle ja tämän sienen syötyään taistelija palaa takaisin henkiin ja voi jatkaa taistelua normaalisti.


Metsänväki

Taistelija voi kantaa taistelussa viittä ylimääräistä nuolta. Yhteensä nuolia saa taistelijalla olla 20.

Metsän valittu saattaa halutessaan liikuttaa metsänväen respapistettä metsän suuren hengen haluamaan suuntaan.


Kalman Kansa

Kalman kansan taistelija ei tarvitse välittää menetetyistä raajoista. Menetettyjä raajoja voi käyttää normaalisti, mutta osuma menetettyyn raajaan on tappava.

Vampyyri voi herättää menehtyneen taistelijan takaisin henkiin, jos kokee että taistelija olleen elämässään erityisen urhoollinen.


Keisarikunta

Keisarikunnan taistelijat saavat kauppiaan kaupasta alennusta.

Keisarillisen retkikunnan johtaja voi jakaa taistelijoille kultaa omasta kirstustaan.


Pohjoisen raakalaiset

Pohjoisen raakalaiset saavat omasta paljaasta ja suojaamattomasta ihostaan jokeripisteen. Taistelija voi kuitenkin saada vain yhden jokeripisteen, joka voi tulla metallipanssarista ja/tai paljaasta ihosta. Taistelijan tulee kuitenkin pukeutua vähintään lannevaatteeseen. Tämä ei ole “sellainen” fantasiatapahtuma.

Raakalaisten johtaja, Sotalordi, voi merkitä ansioituneita taistelijoita Jumalten Merkillä. Tämä merkki antaa taistelijalla seuraavaan kuolemaan asti ylimääräisen jokeripisteen kaikkiin osuma-alueisiin. Jumalten merkki voi antaa taistelijalle kaksi jokeripistettä.


Kirottu Komppania

Jokainen komppanian jäsen voi kantaa ylimääräistä haavaliinaa. Yhteensä haavaliinoja saa taistelijalla olla kaksi.

Komppanian johtaja kolmastoista poika jakaa taistelijoilleen henkiinheräämisliinoja. Nämä liinat toimivat kuin haavaliinat mutta ne herättävät taistelijan henkiin. Henkiinherätysliinaa voi käyttää vain toiseen taistelijaan.

todellisuudenrajamailla24@gmail.com

© Todellisuuden Rajamailla